FANDOM

Her kommer et par af Josefines (Og ikke mindst Bertramsens) ynglings opskrifter.

Kartoffel Suppe

10 g Arla Harmonie® økologisk smør 75 g grofthakkede zittauerløg 500 g kartofler i små tern 2 porrer i ringe - den hvide del (ca. 350 g) ¾ liter grønsagsbouillon 1 dl Arla Harmonie® Piskefløde 38% økologisk 1 tsk groft salt friskkværnet hvid peber Bacondrys 150 g bacon 1 grofthakket porre - den grønne del (ca. 150 g) Pynt brøndkarse Tilbehør 240 g groft brød - evt. ristet

Lad smørret smelte ved kraftig varme, men uden at det bruner. Svits løg og kartofler i ca. 2 min. Tilsæt porrer og svits i yderligere ca. 1 min. Hæld bouillon ved og lad suppen koge i ca. 20 min. - eller til grønsagerne er møre. Blend suppen til den er jævn - enten med en stavblender eller i en almindelig blender. Kom suppen tilbage i gryden sammen med fløde, salt og peber. Bring suppen i kog og smag den til. Bacondrys: Læg imens bacon i en tør pande og steg det ved kraftig varme i ca. 3 min. Skru ned og steg det færdigt ved jævn varme i ca. 5 min. Tag bacon af panden og lad det dryppe af på fedtsugende papir. Tør panden af og kom porrerne i, steg dem ved kraftig varme i ca. 4 min. Knus den stegte bacon let og tilsæt det til porrerne. Server suppen med brød og bacondrys. Pynt med brøndkarse.

Lakseruller med Flødeost

75 g friskost pikant 11%, fx Buko® light 1 hvedemelstortilla (ca. 25 cm i diameter) ¼ liter rensede rucolasalatblade (ca. 25 g) 100 g røget laks i tynde skiver 1½ liter blandet grøn salat , fx hjertesalat, rucola og brøndkarse (ca. 150 g) 8 kogte, pillede kinarejer med halevifte 8 limebåde 4 træspyd

Smør flødeosten ud på hvedetortillaen og fordel rucola herpå. Læg lakseskiverne i et lag og rul tortillaen sammen. Pak den ind i film og læg den i køleskabet i ca. 1 time. Fordel rejer og limebåde på spyddene og læg dem i køleskabet indtil serveringen. Ved serveringen: Fordel salaten på tallerkener. Skær lakserullen i 1½ cm skiver og anret 3 skiver på hver tallerken sammen med et spyd. Server straks. Tip: Dryp evt. en olie/eddike dressing over salaten.

Mandelkage

4 æggeblommer 100 g sukker (ca. 1¼ dl) 250 g smuttede, blendede mandler korn fra en stang vanilje ½ tsk bagepulver 2 dl Karolines Køkken® Piskefløde 38% 4 æggehvider Soft ice 1 liter vaniljeflødeis 2 dl piskefløde Pynt: smeltet hvid chokolade

Bagetid: Ca. 55 min. ved 175°.

Pisk æggeblommer og sukker til en luftig æggesnaps. Pisk mandler, vaniljekorn, bagepulver og fløde i. Pisk æggehviderne stive og vend dem forsigtigt i mandeldejen. Hæld dejen i en smurt, raspdrysset springform (ca. 22 cm i diameter) og bag kagen nederst i ovnen. Lad kagen køle af på en bagerist. Pynt den afkølede kage ved at trække tynde striber chokolade med en ske. Soft ice: Skær isen i tern og lad den tø lidt op i en skål. Tilsæt fløde og pisk blandingen let og luftig med håndmixer. Ved serveringen: Skær kagen i mindre stykker og anret dem på portionstallerkener sammen med soft ice.