FANDOM

Julemanden
250px

Navn

Julemanden

Andre navne

Sankt Nikolaus, sankt Nikolaj, sankt Nikolas, Sinterklaas (i Tyskland), Bastian, Fatter Jul/Fader Jul/Father Christmas (i England), Santa Claus (i USA), sankt Nik/Nick (i USA)

Alder

Ukendt muligvis 1.748 år, da sankt Nikolaus ville være så gammel, hvis han levede idag.

Skuespiller

Henrik H. Lund

Julemanden, også kendt under mange navne, er en mytisk figur i vestlig folklore, som er forbundet med julen og gavegivning. Ifølge de fleste traditioner laver han legetøj og andre gaver og flyver derefter ud på Juleaften hvert, den 24. december, i sin magiske kane trukket gennem luften af rensdyr, og giver dem til alle verdens børn. Han har magiske egenskaber, hjælpere rundt over hele verden, blandt andet nisserne samt gavegivere som ham selv. Ifølge dansk tradition bor Julemanden på Grønland, ofte i en "Kongsgård." Pyrus' Julemand bor på et stort slot på Grønland. De fleste traditioner tilskriver også Julemanden et værksted, hvor han laver sit legetøj, nogle gange er nisser med til det.

Legenden om Julemanden har mange rødder, én af de ældste og mest accepterede er, at han baseret på helgenen Nikolaus, som var en virkelig biskop i byen Myra i Lilleasien, det sted, der i dag kaldes Tyrkiet, men som dengang var underlagt Grækenland. Ifølge historierne var sankt Nikolaus, Nikolas eller Nikolaj en meget gavmild mand, men også genert. Der er meget kendt historie om, hvordan han tre nætter i træk lod nogle poser med guld falde ned gennem skårstenen i huset for en fader med tre døtre, som var så fattig, at han var nødsaget til at sælge sine børn. De tre poser guld blev brugt som medgift, så døtrene kunne gifte sig, og fra da af havde familien penge nok til mad. Der er også andre fortællinger, blandt andet om at Nikolaus skulle have lagt gaver til børn i deres sko. Historien om guldmynterne er accepteret som historisk korrekt, men mange af de andre legender, som er tilskrevet biskoppen af Myra er ikke bevist.

Biografi Edit

Tidligere liv Edit

Alletiders Julemand Edit

Pyrus' brev til Julemanden Edit

Julemandens besøg i Nissebo Edit

Julemandens hukommelsestab Edit

Julemanden genvinder hukommelsen Edit

Udseende Edit

Personlighed Edit

Egenskaber Edit

Magi Edit